Pages

Saturday, February 19, 2011

SIAPA DAJJAL??

Segala puji dan syukur marilah kita panjatkan kehadirat Allah SWT. Sholawat dan salam semoga selalu tercurahkan kepada junjungan dan panutan kita, Nabi Agung Muhammad SAW.

Langsung saja...
Dajjal, hmm kata-kata ini barangkali tidak asing untuk seluruh makhluk yang bernama manusia maupun syetan bahkan jin dan malaikat. Tapi sedikit mungkin dari kita yang mengetahui siapa itu dajjal, bagaimana ciri-cirinya dan dia akan memerankan apa serta pengaruhnya bagaimana, poin ini menjadi sangat penting bagi kita semua untuk mengetahuinya SECARA BENAR, karena kalau kita memahami siapa dajjal itu dengan pemahaman yang salah, bisa jadi kita terbawa oleh ajaran atau misinya yang salah.

Siapa Itu Dajjal, dan apa ciri fisiknya

--------->>>
Dari Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Sukakah aku ceritakan kepadamu tentang Dajjal, yang belum diberitakan oleh Nabi kepada kaumnya. Sungguh Dajjal itu buta mata sebelahnya dan ia akan datang membawa sesuatu yang menyerupai syurga dan neraka, adapun yang dikatakan syurga, maka itu adalah neraka. Dan aku memperingatkan kalian sebagaimana Nabi Nuh a.s memperingatkan kepada kaumnya.

Dari Abi Umamah Al-Bahiliy RA, beliau berkata: "Rasululah SAW telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda SAW banyak menyentuh masalah Dajja ... Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan. Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama dengan ciptaan-Nya. Dan juga di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAF FA RA (KAFIR), yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf."

Dari hadist tersebut jelas, ciri-ciri fisik dajjal :

- Buta sebelah matanya, jadi dajjal mempunyai 2 mata, tetapi yang sebelah adalah buta. Kalau ada yang mengatakan dajjal itu hanya mempunyai satu mata berarti itu menyimpang dari hadist nabi di atas

- Dajjal akan membawa surga dan neraka, tetapi surga yang ditawarkan dajjal aslinya adalah neraka dan neraka yang ditawarkan dajjal adalah surga

- Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku

- etelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan. Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati

- di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAF FA RA (KAFIR), yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf

Tempat tinggal Dajjal, keadaan dajjal sebelum dia muncul, tanda-tanda kemunculan dajjal dan tempat-tempat yang tidak dapat dimasuki oleh dajjal (2 tempat)

Hadis riwayat Amir Ibnu Sharahi Hamdan dari Fatimah binti Qais mendengar dari Rasulallah:

Setelah habis eddahku, aku mendengar suara azan lalu aku pun pergi ke masjid untuk bersolat bersama Rasulallah. Aku berada di saf wanita dan berhampiran makmum lelaki. Selepas selesai Rasulallah bersolat, baginda terus berkata:

“Hendaklah kamu semua duduk di tempat solatmu. Tahukah kamu kenapa aku panggil kamu semua ke masjid?” Seorang sahabat menjawab: “Allah dan RasulNya lebih mengetahui.” Lalu baginda menyambung: “Aku menghimpunkan kamu kerana Tamim ad-Dari yang dahulunya seorang Nasrani datang kepadaku dan memeluk Islam. Dia (Tamim) menceritakan satu perkara yang pernah aku ceritakan kepada kamu semua perihal Dajjal.”

“Dia (Tamim) beritahu aku bahawa dia pernah belayar bersama 30 lelaki kabilah Lakhm dan Juzdam. Lalu mereka dipukul ombak selama sebulan sehingga mereka terjumpa sebuah pulau di tengah lautan, tempat tenggelamnya matahari. Mereka kemudian berlabuh di pulau itu. Sesudah mendarat, mereka terkejut didatangi makhluk berbulu tebal, lalu mereka berkata: “Apakah kamu ini?”. Makhluk itu menjawab: “Aku pengintip rahsia (Jassasah)” Mereka bertanya lagi: “Pengintip apa?”. Makhluk itu menjawab: “Tak perlu tanya lagi, pergilah berjumpa seorang lelaki di biara itu kerana dia mahu mendengar berita dari kamu.”

Tiba di biara itu, mereka melihat sebesar-besar manusia yang dirantai. Kedua tangan dipasung ke leher. Kaki dan lutut diikat besi hingga ke buku lali. Kemudia mereka bertanya: “Siapa kamu ini?” Lelaki yang dipasung itu menjawab: “Ceritakan kepadaku tentang kurma di Baisan.” Mereka menjawab: “Ia sudah hampir tidak berbuah lagi.” Lelaki dipasung itu bertanya lagi: “Bagaimana pula dengan Tasik Thabariya? Apakah airnya masih ada?” Lalu mereka jawab: “Airnya hampir kering.”

Dia bertanya lagi: “Bagaimana dengan nabi orang-orang ummiyin, apa yang dikerjakannya?” Mereka menjawab: “Dia telah lahir di Makkah dan berhijrah ke Yathrib (Madinah).”

Dia bertanya: “Apakah orang-orang Arab memeranginya lagi?” Mereka menjawab: “Ya. Mereka memeranginya.” Dia bertanya lagi: “Bagaimana perlakuan mereka?” Mereka jawab: “Dia (Muhammad) telah banyak mendapat kemenangan, hampir semua orang Arab kini mengikutinya.” Lelaki itu berkata: “Itu benar terjadi?” Mereka menjawab: “Benar. Itu yang benar terjadi”

Lelaki itu berkata: “Kalau mereka mengikutinya, maka itulah yang lebih baik kepada mereka. Sekarang aku mahu beritahu kamu semua. Aku adalah al-Masih ad-Dajjal. Rasanya sudah hampir masa untuk aku diizinkan keluar. Bila aku keluar nanti, aku akan berjalan ke serata muka bumi kecuali Makkah dan Thahibah (Madinah) kerana aku dihalang para malaikat.”
Selepas diceritakan kepada semua yang berada di masjid itu, Rasulallah pun berkata: “Inilah Thahiba yakni Madinah. Bukankah aku pernah memberitahu kamu mengenai (Dajjal) ini? Sesungguhnya kisah yang Tamin ad-Dari sampaikan kepadaku bersesuaian dengan apa yang pernah aku sampaikan pesan kepada kamu. Dajjal itu berada di Laut Shyam atau Laut Yaman, di arah Timur”

Fatimah yang menceritakan kata-kata Nabi itu kemudian berkata kepada Amir: “Itulah yang aku dengar dari Rasullallah.”

Dari hadist Amir Ibnu Sharahi Hamdan dari Fatimah binti Qais dapat ditarik kesimpulan :

- Nama asli dajjal adalah al-Masih ad-Dajjal

- Dajjal adalah seorang manusia yang sampai saatnya di izinkan Allah SWT untuk berkelana di dunia ini sebagai ujian yang paling berat untuk orang islam keadaannya Kedua tangan dipasung ke leher. Kaki dan lutut diikat besi hingga ke buku lali

- Tempat bersemayam dajjal sampai saat dia muncul adalah berada di Laut Shyam atau Laut Yaman, di arah Timur.

- Seluruh tempat diplanet ini akan didatangi oleh dajjal saat kemunculannya nanti kecuali 2 tempat yaitu Makkah dan Thahibah (Madinah) kerana dihalang para malaikat

- kemunculan dajjal diantaranya ditandai dengan sudah tidak berbuahnya lagi kurma di Baisan, keringnya air di Tasik Thabariya

--------->>>
Dahsyatnya fitnah yang ditimbulkan oleh dajjal dan keadaan umat islam sesaat sebelum dajjal datang

Ujian Allah SWT berupa makluk yang bernama Al Masih Ad-Dajjal adalah sebesar-besar ujian yang ditimpakanNya kepada ummat manusia yang beriman. Tidak ada ujian lain yang menyamainya apakan lagi melebihinya. Dalam hal ini, Rasulullah SAW ada bersabda: "Sejak Allah SWT menciptakan nabi Adam AS sampai ke hari kiamat nanti tidak ada satu ujianpun yang lebih dahsyat daripada Dajjal."

Sebelum kemunculan Dajjal, dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah SWT dengan kemarau panjang selama tiga tahun. Pada tahun pertama, hujan akan kurang sabanyak 1/3 daripada biasa, pada tahun kedua akan kurang 2/3 daripada biasa dan pada tahun ketiga hujan terus tidak turun. Umat ketika itu akan dilanda kebuluran dan kemarau. Di saat itulah Dajjal akan muncul membawa ujian. Dalam satu riwayat, penyokong Dajjal akan memiliki bergunung roti (makanan) sedangkan orang-orang yang tidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran. Dalam hal ini, sahabat RA bertanya kepada Rasulullah SAW: "Jadi apa yang dimakan oleh orang Islam pada hari itu wahai Rasulullah?" Rasulullah SAW menjawab: "Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil, bertakbir, bertasbih dan bertahmid. Jadi zikir-zikir itu menggantikan makanan."

dapat ditarik kesimpulan :
- Dajjal adalah ujian untuk umat islam, dan dajjal adalah seberat beratnya ujian dari zaman nabi adam sampai kiamat.

sebelum kemunculan dajjal keadaan umat islam adalah sebagai berikut :

- dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah SWT dengan kemarau panjang selama tiga tahun. Pada tahun pertama, hujan akan kurang sabanyak 1/3 daripada biasa, pada tahun kedua akan kurang 2/3 daripada biasa dan pada tahun ketiga hujan terus tidak turun. Umat ketika itu akan dilanda kebuluran dan kemarau. Di saat itulah Dajjal akan muncul membawa ujian. Dalam satu riwayat, penyokong Dajjal akan memiliki bergunung roti (makanan) sedangkan orang-orang yang tidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran.

- bertahlil, bertakbir, bertasbih dan bertahmid akan menggantikan makanan bagi umat islam yang lulus ujian alias tidak percaya apa-apa yang dibawa dajjal


Demikianlah sekelumit mengenai dajjal, yang perlu kita berhati-hati jangan samapai kita salah untuk menentukan siapa itu dajjal, karena bukan tidak mungkin dengan perkembangan teknologi yang sangat pesat, termasuk media-media informasi banyak artikel-artikel mengenai dajjal tapi tujuannya untuk menyesatkan atau menjadikan bingung tentang apa, siapa dan bagaimana dajjal itu. Akhirnya, tulisan ini jelas masih banyak kekurangan, untuk itu sudilah sekiranya untuk memperbaiki dengan menambahkan dikomentar, ilmu yang anda tau jangan hanya disimpan saja, tapi bagilah ilmu untuk mendapatkan pahala yang abadi.

Wassalamualaikum Wr.Wb.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RECENT POST KEBAL BERDURI

get this widget here
There was an error in this gadget