Pages

Friday, February 25, 2011

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A




Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:

1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:

1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.


 

Kain kafan Turin

Kain Kafan dari Torino/Turin (atau dalam bahasa Inggeris: Shroud of Turin) adalah sepotong/sekujur kain lama yang berwarna coklat yang memiliki gambaran seorang lelaki yang tampak telah diseksa secara fizikal yang dilihat terjadi agak sejajar akibat dari perbuatan penyaliban. Kain ini disimpan di gereja kecil kerajaan di Katedral Santo Yohanes Pembaptis di kota Turin, Itali. Kain ini dipercayai oleh kebanyakan penganut Kristian sebagai kain kafan kepunyaan Jesus Christ ketika saat ia dimakamkan.

Gambaran pada kain kafan tersebut jauh lebih jelas dilihat dalam keadaan hitam-putih apabila kaedah penskrinan atau pengimejan dibuat dalam bentuk (foto negatif) jika dibandingkan dalam warna coklat asalnya. Gambar negatif yang menyolok ini, buat pertama kalinya dilihat pada malam hari tanggal 28 Mei 1898 di atas pepiring fotografi terbalik milik seorang ahli fotografi amatur Secondo Pia. Dia ialah satu-satunya ahli fotografi yang dibenarkan untuk mengambil gambar foto kain berkenaan ketika kain tersebut sedang dipamerkan di Katedral Turin. Menurut Pia, dia hampir menjatuhkan dan memecahkan pepiring fotografi tersebut akibat rasa terkejut ketika melihat gambaran seseorang lelaki telah muncul di atas kain tersebut.[2][3]

subhanallah....7-Year-Old Girl with the Body of an Old Woman

subhanallah....

Ashanti Eliott-Smith is like any other girls of her age, she goes to school, plays with her friends or her puppy, she likes horses and is a fan of Girls Aloud and JLS… But unfortunately, she has a rare incurable condition (Hutchinson–Gilford progeria syndrome) that makes her age faster than other people, 8 times faster to be more precise. This condition is very rare and only 52 persons in the world suffer progeria, with just one other kid in Britain.

Like some grannies, she is bald, has arthritis and has a weakening heart. She is just under 3ft (90cm) and barely weights 2st (13kg). Her parents say the worst part is the staring of people but: "If other children stare at her, Ashanti just smiles and says, 'It's because I'm beautiful.' She is a brave little girl and nothing can get her down. I hope she will have a long life and enjoy each moment of it!It reminds me the stories of another girl and boy with rare diseases that make them look older.







 

iNFO : aRAPAIMA gIGAS




Arapaima gigas atau dikenal ikan arapaima masih merupakan rumpun
arowana. Ikan ini termasuk ikan air tawar terbesar di dunia,
dapat tumbuh sampai 2,5 – 3 meter. Arapaima gigas hanya
ditemukan di sungai Amazon dan termasuk satwa yang sangat dilindungi. namun saat ini sudah bisa kita lihat di indonesia.
ikan arapaima ini merupakan jenis ikan zaman purbakala karena itu kita dituntun untuk melestarikannya supaya anak cucu kita
masih bisa melihat ikan air tawar terbesar di dunia ini nanti.

ikan ini dilindungi dikarenakan jumlah spesiesnya yang makin
hari makin sedikit karena ikan ini biasanya dijadikan ikan konsumsi oleh masyarakat setempat karena rasa dagingnya yang
enak. selain itu lidah ikan ini juga biasa dimanfaatkan sebagai
obat cacingan.
Dengan ukuran tubuhnya yang besar dan tenaga yang luar biasa,
Arapaima dapat merobohkan seekor anak kerbau yang sedang minum
di pinggir sungai dan memakannya.

Thursday, February 24, 2011

Bayi Dilahirkan Seperti Bertopeng

CHINA : Wajah bayi ini dilihat seperti memakai topeng. Keadaannya seperti bayi ini mempunyai 2 muka, dan muka ini tertampal pada muka yang asal.

Kangkang kini berusia 14 bulan.Menurut ibu kepada bayi istimewa ini,Yi Xilian tiada apa yang aneh ketika mengandungkan Kangkang dan kandungannya juga normal ketika itu.

Selepas Yi Xilian melahirkan Kangkang, doktor tidak membenarkan untuk melihat Kangkang. Namun, Yi Xilian merayu kepada suamiuntuk melihat wajah anaknya.Dia terkejut dan menangis ketika melihat keadaan bayinya.

Great Blue Hole Lubang di dalam lautan yang paling besar di dunia



Jika anda pernah datang ke pantai Belize, tidak lengkap sekiranya anda tidak mengambil kesempatan tersebut untuk melawat Great Blue Hole. Great Blue Hole merupakan salah satu keajaiban alam semulajadi. The Great Blue Hole terletak di Belize Barrier Reef Reserve System, jaraknya kira-kira 60 batu dari Belize City. Ia merupakan lubang di dalam lautan yang paling besar di dunia! Kedalamannya sekitar 125 meter dan lebarnya sekitar 300 meter. Lubang ini dibuat disebabkan peningkatan paras air laut 65,000 tahun yang lalu.
Great Blue Hole menjadi tarikan pelancong yang meminati aktiviti scuba. Terdapat beberapa buah gua di bawah lubang ini. Para penyelam juga tertarik dengan haiwan-haiwan dan juga hidupan-hidupan yang tidak terdapat di tempat lain. Hanya terdapat di tempat ini sahaja.

Rahsia Tapak Tangan

Salamss all...

Sememangnya terlalu banyak rahsia yang tersemadi pada tangan Kita... Walaubagaimanapun ini cuma ramalan saja Dan jangan telalu fanatik sangat untuk mempercayainya ..



Cuba perhatikan setiap garisan pada tapak tangan korang Dan bandingkan dengan garisan yang dinomborkan seperti di atas... Setiap garisan mempunyai maksud yang tertentu. Tapi jangan la panik, bukan semua garis yang dinyatakan itu terdapat pada tapak tangan korang.. And of course la bentuknya juga berbeza-beza.. Ada yang kurang jelas, putus-putus Dan sebagainya. So selamat 'menilik'.. Jangan tersalah tilik, sudah la!

Gambar Palestin Pada Tahun 1900 sebelum dirampas Israel






Kejadian-kejadian misteri di Perang Gaza

Di atas kertas, kemampuan senjata AK 47, roket anti tank RPG, ranjau, serta beberapa jenis roket buatan lokal yang biasa dipakai para mujahidin Palestin, tidak akan mampu menghadapi pasukan Israel yang didukung kereta kebal Merkava yang dikenali terhebat di dunia. Apalagi menghadapi pesawat tempur canggih F-16, helikopter tempur Apache, serta ribuan tan “bom canggih” buatan Amerika Syarikat.

Akan tetapi di sana ada “kekuatan lain” yang membuat para Mujahidin mampu membuat “kaum pengganas” itu tidak dapat menguasai Gaza, walau mereka hanya dengan berbekalkan senjata-senjata “kuno”.

Itulah pertolongan Allah Subhanahu wa Ta’ala yang diberikan kepada para pejuangnya yang taat dan ikhlas. Kisah tentang munculnya “pasukan lain” yang ikut bertempur bersama para mujahidin, semerbak harum jasad para syuhada, serta beberapa peristiwa “aneh” lainnya selama pertempuran, telah beredar di kalangan masyarakat Gaza, ditulis para wartawan, bahkan disiarkan para khatib Palestin di khutbah-khutbah Jumat mereka.

Pasukan “Berseragam Putih” di Gaza
Ada “pasukan lain” membantu para mujahidin Palestin. Pasukan Israel sendiri mengakui adanya pasukan berseragam putih itu.

Pentingnya Ilmu Sebelum Berkata dan Beramal

Pertama-tama, marilah kita tingkatkan kualitas taqwa kita pada Allah dengan berupaya maksimal melaksanakan apa saja perintah-Nya yang termaktub dalam Al-Qur’an dan juga Sunnah Rasul saw. Pada waktu yang sama kita dituntut pula untuk meninggalkan apa saja larangan Allah yang termaktub dalam Al-Qur’an dan juga Sunnah Rasul Saw. Hanya dengan cara itulah ketakqawaan kita mengalami peningkatan dan perbaikan….

Selanjutnya, shalawat dan salam mari kita bacakan untuk nabi Muhammad Saw sebagaimana perintah Allah dalam Al-Qur’an :

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya bershalawat atas Nabi (Muhammad Saw). Wahai orang-orang beriman, ucapkan shalawat dan salam atas Nabi (Muhammad) Saw. ( Al-Ahzab : 56)

A. Pentingnya Ilmu Sebelum Berkata dan Beramal

Pembaca yang dimuliakan oleh Allah ta’ala, kalau kita membicarakan Ilmu dalam islam, maka kita membicarakan sesuatu yang tidak ada habisnya untuk di bahas. Sejarah mencatat, kehidupan umat manusia sebelum diutusnya Nabi kita Muhammad shalallahu ‘alaihi wa sallam sangatlah jauh dari petunjuk ilahi. Norma-norma kebenaran dan akhlak mulia nyaris terkikis oleh kerasnya kehidupan, karena itulah masa tersebut masa jahiliyah, yaitu masa kebodohan.

Joseph Cohen(Yahudi Amerika) Menemukan Islam di Gaza

Ketika memutuskan pindah ke Israel sekitar sepuluh tahun lalu, Joseph Cohen, seorang Yahudi asal Amerika Serikat, hanya berkeinginan untuk menerapkan ajaran Yudaisme yang lebih baik. Dia sangat yakin, hijrah dirinya itu akan membuat keyakinan agamanya kian tebal.
Pindah dari Amerika, Cohen kemudian menetap di pemukiman Yahudi di Gush Qatif di Gaza, sebelum wilayah itu ditinggal pergi oleh tentara Israel pada 2005. Setelah tiga tahun menetap di rumah barunya, tanpa diduga, Cohen bertemu dengan seorang Syaikh asal Uni Emirat Arab. Pertemuan itu ternyata membuka pintu dialog antara dirinya dengan tokoh Muslim tersebut.

Keduanya lantas asik terlibat dalam dialog teologi meski dijalin secara berjauhan melalui internet. Rupanya, dialog itu secara perlahan menuntun Cohen pada cahaya Islam. Hatinya seperti mulai terbuka untuk menerima hidayah. Hingga kemudian, dia benar-benar memutuskan untuk mengucap dua kalimat syahadat setelah yakin akan kebenaran Islam yang disampaikan oleh Syaikh itu melalui proses dialog. Bahkan tanpa ragu, dia kemudian mengganti namanya dengan Yousef al-Khattab.

Penghancuran Masjidil Aqsha oleh Israil, dengan alasan membangun kembali Kuil Sulaiman

masjid aqshaManusia selalu mencari masa depan cerah yang dapat memperbaiki kondisi kehidupannya. Akan tetapi ketidakadilan dan kekacauan yang ada dalam kehidupan dunia sering menjadi kendala bagi terwujudnya prospek yang diimpikan. Perang, pendudukan, penjajahan dan kejahatan merupakan contoh kendala besar yang menghalangi manusia untuk dapat mewujudkan cita-citanya.

Sejak lebih dari setengah abad lalu, khususnya dalam tempo empat tahun terakhir, sejak meletusnya intifada Masjidul Aqsha, orang-orang Zionis membantai rakyat Palestina, menghancurkan rumah dan ladang mereka serta merampas tanah miliki mereka. Lebih menyakitkan lagi, media massa Barat dengan sekuat tenaga menutupi kejahatan tersebut.
Kaum Zionis yang dalam hal ini diwakili oleh rezim zionis Israel tidak hanya melakukan kesewernang-wenangan terhadap rakyat Palestina saja, tetapi juga terhadap sejarah dan tempat-tempat suci mereka. Masjidul Aqsha merupakan salah satu contoh yang paling nyata dalam hal ini. Masjid yang amat diagungkan oleh umat Islam ini kini berada di dalam cengkeraman kaum Zionis yang sewaktu-waktu siap untuk menghancurkannya. Masjidul Aqsha adalah simbol ketertindasan dan resistensi bangsa Palestina.


Forgive Us Allah

 
He asks us to come to Him...

Come, and ask His forgiveness, for He would never hesitate to give it...

As long as we don't enjoin Him with others.

But sometimes, we forget ourselves.

We forget who we are,

And we forget to ask.

Are we too proud to ask?

Are we too proud?

Are we too arrogant?

Are we too forgetful?

Forgive us ya Allah...

Give us Your protection from all our wrongdoings and imperfections

Give us strength to be steadfast in this path

Let our flaws be a reminder to us

That we are only Your servants and nothing more

Grant us your bless and love,

For only You are the Most Gracious, Most Merciful, Most Forgiving

Riwayat Israil dan Pembentukan Negara Yahudi!!!

Kekeraskepalaan Israel membuat saya ingin mengetahui lebih banyak mengenai bangsa Yahudi dan Israel ini … Korak-korek ke sana ke mari terkumpullah berikut ini, bila ada yang akan menambahkan, silakan …
Siapakah bangsa Yahudi ini ??
Menurut studi sejarah yang didasarkan penggalian arkeologi dan lembaran-lembaran kitab suci, awal bangsa Yahudi erat hubungannya dengan kisah nabi Ibrahim AS yang ditengarai terjadi kurang lebih 3800 tahun yang lalu atau 1800 tahun SM.
Tafsir Al-Qur’an menunjukkan bahwa Ibrahim (Abraham) AS, diperkirakan tinggal di daerah Palestina yang dikenal saat ini sebagai Al-Khalil (Hebron), tinggal di sana bersama Nabi Luth (Lot) (QS, 21:69-71). Putra nabi Ibrahim adalah nabi Ismail dan nabi Ishak kemudian putra nabi Ishak adalah nabi Jakub. 12 putra nabi Yakub ini yang kemudian dikenal sebagai 12 suku Israel.

Tuesday, February 22, 2011

Pandangan membolehkan ucapan 'SALAM'

Satu artikel ditulis dan disebarkan secara meluas di dalam laman sosial Facebook, bertajuk:
SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN “SALAM” & “A’KUM”? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: “Salam (selamat tinggal)”. Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk).
(QS. 43:89)

Baik gunakan…ASSALAMUALAIKUM or 
ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH... Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.


Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fM). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

kisah sahabat di Hari raya...

Kisah ini ditulis oleh penulis yg aku tak kenali....
Pejam celik, pejam celik je dah nak raya. Dah lama aku tak balik
kampung.Rasanya dah dekat lima tahun sejak aku sambung belajar ke luar negara.Tahun ni, dapat gak aku beraya di kampung, jumpa mak abah dan adik-adik kawan-kawan yang dah lama hilang tanpa khabar berita. Apa cerita Naim ye?Dah lama aku tak contact dia. Kalau jumpa mesti dia marah gile kat aku pasal aku tak reti-reti nak hantar surat kat dia. Dulu masa kecik main sama-sama.Bila dah belajar... lupa kawan! Raiz senyum sendirian. Terkenang zaman riang kanak-kanaknya bersama Naim.

Bas yang terhenyak-henyak dek jalan yang berlubang terasa bagai membuai sambil melayan kenangan. Mesti semua orang terkejut dengan kepulangannya. Mesti ramai awek kempung menyesal kerana mengejek dia dahulu. Maklumlah dulu Raiz 'nerd'! Selalu kena buli. Naimlah yang selalu jadi 'bodyguard'nya. Tapi sejak belajar di luar negara, dia dah berubah. Jadi kacak dan pandai bergaya. Naim juga mesti terlopong melihat perubahan dirinya.

Rahsia Tandatangan‏

Makna tersirat di sebalik tanda tangan:
1. Satu garisan di bawah tanda tangan

· Seorang yang sangat yakin

· Ada personaliti yang hebat

· Agak mementingkan diri sendiri

· Percaya bahawa kebahagiaan dalam hidup sangat perlu



2. Dua titik di bawah tanda tangan

· Anda romantik

· Mudah bertukar pasangan macam tukar baju

· Memilih kecantikan (bagi lelaki)

· Sentiasa berusaha untuk kelihatan cantik (bagi wanita)

· Mudah menarik perhatian orang untuk berdamping



3. Satu titik di bawah tanda tangan

· Anda kelihatan mudah dan tenang

· Cepat hilang kepercayaan pada orang anda percayai apabila dikhianati



4. Tiada garisan/titik di bawah tanda tangan

· Seronok dengan kehidupan

· Ikut gaya dan cara sendiri

· Kurang memberikan perhatian pada pandangan orang lain



5. Tanda tangan yang tiada kaitan dengan nama

· Anda sentiasa berusaha supaya smart

· Suka berselindung

· Jarang mengambil pandangan orang lain sebagai panduan hidup

· Yakin dengan kebolehan diri sendiri



Alam Jin

Makna Jin.

Jin adalah satu nama jenis dan dalam bahasa Inggeris di sebut Ginie - perkataan tunggalnya " Jinny " yang bermaksud yang tersembunyi, yang tertutup atau yang gelap pekat.Menurut etimologis (bahasa), Jinn ialah apa jua yg tersembunyi. Contoh:
i) Janin = bayi yg tersembunyi dalam perut wanita hamil
ii) Jannah (taman) = bumi yg ditutupi flora dan fauna
iii) Jinnah = ***** kerana ia menyembunyikan akal

Menurut Imam Ridha, orang Arab memahami Jinn apa jua yg tidak dapat dilihat dengan mata kasar atau habitatnya memang tersembunyi. Bakteria, virus, kalajengking, ular, juga termasuk jinn.Jinn dari maksud terminologi/syara' ialah makhluk yg berakal, mukallaf, beranak-pinak, berqabilah (berpuak-puak), diciptakan sebelum manusia dari api.

Dalam Al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menceritakan tentang Jin. Antaranya :-
1. Surah Al-Hijr ayat 26 - 27 :
Yang bermaksud : Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari tanah liat yang kering kontang yang berasal dari lumpur hitam yang di beri bentuk dan Kami telah ciptakan Jin sebelum di ciptakan manusia daripada api yang sangat panas.
2. Surah Ar-Rahman ayat 15 :
Yang bermaksud : Dia ( Allah ) menciptakan Jann ( Jin ) dari nyalaan api ( Pucuk api yang menyala-nyala atau Maarij )
3. Surah Al-'Araf ayat 12 :
Yang bermaksud : " e***** ciptakan aku ( kata Iblis ) dari api sedangkan ciptakan dia ( Adam ) dari tanah.
4. Dari Hadis Nabi s.a.w yang telah diriwayatkan oleh Muslim r.a
Maksudnya : " Malaikat diciptakan dari cahaya, Jaan diciptakan dari lidah api sedangkan Adam diciptakan dari sesuatu yang telah disebutkan kepada kamu ( tanah ).


Asal Kejadian Jin.

Keterangan "Al-Maarij "
Maarij bermaksud nyalaan api yang sangat kuat dan sangat panas bahangnya atau " Al-Lahab " iaitu jilatan api yang sudah bercampur antara satu sama lain iaitu merah, hitam, kuning dan biru. Sesetengah ulama pula mengatakan " Al-Maarij " itu ialah api yang sangat terang yang memiliki suhu yang amat tinggi sehingga bercampur antara merah, hitam, kuning dan biru.

Gangguan Jin

TANDA-TANDA PADA WAKTU TIDUR
1. Sangat susah tidur pada waktu malam, kalaupun dapat tidur sudah lama bersusah payah.
2. Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam.
3. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta ingin memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup.
4. Mimpi yang sangat menyeramkan.
5. Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kuching, anjing, unta, ular, singa, serigala atau tikus.
6. Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur.
7. Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur.
8. Berperasaan sedih pada saat tidur.
9. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar.
10.Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi.
11.Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau tempat yang mengerikan.
12.Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat pendek atau sangat hitam.
13.Bermimpi melihat hantu.


TANDA-TANDA PADA WAKTU SEDAR ATAU JAGA
1. Kepala selalu pusing, yang tidak disebabkan oleh penyakit pada dua mata, telinga, hidung, gigi, tekak atau perut.
2. Selalu lupa dari zikir Allah, solat dan ketaatan lainnya.
3. Fikiran yang kacau / Selalu lesu dan malas / Saraf yang tersumbat.
4. Rasa sakit pada salah satu anggota badan sedangkan doktor perubatan tidak sanggup mengubatinya.


MACAM-MACAM GANGGUAN JIN
1. Gangguan sepenuhnya, iaitu jin mengganggu seluruh badan seperti orang yang mengalami berbagai macam saraf yang tersumbat.
2. Gangguan tidak secara keseluruhan, iaitu jin mengganggu salah satu dari anggota badan, seperti tangan, kaki atau lidah.
3. Gangguan yang berterusan, iaitu jin terus berada dalam tubuh seseorang sehingga memakan waktu yang sangat lama.
4. Gangguan seketika, iaitu tidak lebih dari beberapa detik seperti seseorang yang mengalami mimpi buruk.


Misteri: ‘Naik seh’ akibat diresap semangat kuda kepang

Oleh Mohd Roji Abdullah


Dua penonton tidak sedarkan diri bersawai dan menari ikut rentak, alunan mujzik dimainkan

SEBAIK saja alunan muzik bergema, kelihatan sekumpulan penari yang memakai pakaian berwarna-warni mula mengatur gerak mengikut irama bersama replika kuda yang mereka kepit.

Ketika itu, gerak langkah penari cukup teratur membuat penulis berbisik kepada jurugambar, Shahrul Zaman M Zain, memberitahunya kemungkinan tarian kuda kepang yang diadakan di pekarangan sebuah rumah di Kampung Sungai Nibong, Semerah, Batu Pahat, itu sekadar persembahan biasa, seperti yang sering kita lihat pada majlis rasmi kerajaan atau parti politik.

Selang lima minit persembahan, penari kelihatan begitu asyik menari mengikut alunan irama angklung bersama pukulan gendang dan jidot (sejenis rebana) dan tiada tanda-tanda akan berlaku aksi luar biasa seperti yang pernah didengar daripada beberapa rakan sebelum ini.

Namun sangkaan penulis meleset, sedang asyik melihat gerak tari yang begitu tersusun selain sekali-sekala dikejutkan bunyi cemeti yang disebat oleh ketua penari ke tanah, tiba-tiba seorang penari rebah dengan mata terpejam dan tubuhnya seolah kejang.

Mak Yong & Main Puteri

Mak Yong merupakan satu kebudayaan seni tari tradisional yang masih lagi digemari oleh orang ramai dan kini Mak Yong dipersembahkan dalam bentuk taridra untuk pertunjukan di peringkat antarabangsa. Pada masa dahulu permainan ini dipersembahkan sebaik sahaja selepas orang-orang kampung selesai menuai padi di bendang. Drama tari Mak Yong ini merupakan sebagai suatu bentuk drama-tari Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual, lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Drama-tari ini dipertontonkan terutamanya di Terengganu, Patani, Kelantan, Kedah, serta di Kepulauan Riau - Indonesia.

Asal usul Mak Yong dipercayai mengandungi unsur-unsur ketuhanan dan inspirasi. Suatu teori berpendapat dari segi etimologi istilah Mak Yong berasal dari nama Mak Hiang iaitu nama semangat padi dan mempunyai persamaam dengan Dewi Seri, dewi Hindu-Jawa. Mak Yong dianggap sebagai suatu pemujaan terhadap alam dan gejala alam, seperti yang terdapat dalam lirik Lagu Mengadap Rebab, lagu yang mengiringi tarian pembukaan dalam sebarang pertunjukan Mak Yong. Di Kelantan, Mak Yong dianggap mempunyai asal usul terus dari Nabi Adam, keturunan manusia yang mula-mula melalui berbagai dewa, semangat atau wira. Keyakinan ini amat kukuh di Kelantan. Ini menyebabkan genre ini ditafsirkan dalam istilah-istilah yang simbolik dan mistik, seringkali dipetik dari pengajaran Sufi.

SEJARAH PERMAINAN KUDA KEPANG

Permainan kuda kepang merupakan salah satu permainan rakyat di negara ini. Jika di negeri Pantai Timur Semenanjung terkenal dengan permainan wau dan wayang kulit, kuda kepang pula mendapat tempat di hati rakyat Johor. Kehalusan seninya begitu terpelihara walaupun arus kemodenan begitu ketara dalam beberapa aspek kebudayaan.

Salah seorang pencinta permainan ini di Pt. Kemang Muar ialah En.Margono bin Hj. Anuar atau lebih mesra dipanggil "Wak Gono". Beliau sudah lama berkecimpung dalam permainan kuda kepang tetapi faktor usia menyebabkan beliau terpaksa melupakan permainan ini. Permainan kuda kepang disebarkan kepada rakan-rakan serta orang-orang kampung dan hingga kini di Kampung Parit Kemang sudah mempunyai sebuah persatuan "Persatuan Kuda Kepang Pt. Kemang Muar". Menceritakan sejarah awal, beliau yang kini berusia 80 tahun menyatakan kuda kepang berasal dari Tanah Jawa Indonesia dan telah dibawa ke Tanah Melayu oleh rakyat Indonesia yang berhijrah ke negara ini. Pada mulanya ia hanya permainan biasa seperti "Sepak Raga". Namun sambutan dari penduduk tempatan menyebabkan ia berkembang dari sebuah kampung ke sebuah kampung.

Misteri: Dabus berunsur ritual

Oleh Mustafa Ngah Mansor
Jampi serapah dilakukan khalifah elak perkara tidak diingini sepanjang persembahan


Bismillahirahmanirrahim.
Assalamualaikum he tepung tawar tepung jati,
Aku tahu asal engkau mula menjadi,
Dijadikan Allah pada embun setitik,
Aku minta tawar sekalian yang biasa

ITULAH antara bait jampi yang lazim dipraktikkan dalam tarian dabus tradisional yang kini masih diamalkan di beberapa daerah di Perak. Ia dilakukan sebelum gong dipalu, diikuti alunan rebana yang terus mencuit hati penari tarian dabus yang tidak sabar untuk menari mengikut rentak bunyian peralatan muzik tradisional itu yang ‘tak lekang dek panas dan lapuk dek hujan’ di kalangan masyarakat Melayu di negeri itu.

Peralatan muzik itu memainkan peranan penting sekali gus menjadi penyeri pada tarian dabus yang sudah berakar umbi di tiga kawasan iaitu Kampung Tanjung Bidara (daerah kecil Kampung Gajah), Bagan Datoh (daerah Hilir Perak) dan Pasir Panjang Laut (daerah Manjung).

Gadis melampau menerima padah

Sekadar renungan.... ........
 
 Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh
dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke
destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walaupun tinggal di bumi yang
terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata.

Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan
bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya. Gadis itu
dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang tua yang dipenuhi uban
menegurnya. "Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik,
yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik
daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar
kaum lelaki...." nasihat orang tua itu. Namun, nasihat yang sangat bertetapan
dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan
mengejek. "Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci
syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal
berada di syurga atau neraka?" Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat
menghiris perasaan orang tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak
cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada
orang tua tadi sambil melafazkan kata-kata yang lebih dahsyat. "Ambil hanphone
ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka
jahannam untukku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui
bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

Monday, February 21, 2011

Semasa: Negara Arab bergolak





Libya paling serius selepas 84 terbunuh protes tiga hari

KAHERAH: Sekurang-kurangnya lapan negara Asia Barat berhadapan dengan bantahan anti kerajaan dalam apa yang disifatkan sebagai gelombang baru di rantau Arab mendesak sistem demokrasi

Kira-kira seminggu selepas penyingkiran Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang diraikan beribu-ribu penduduk Kaherah di Dataran Tahrir, Libya pula menyaksikan sekurang-kurangnya 84 orang terbunuh sejak bantahan bermula tiga hari lalu di negara timur Afrika Utara yang diperintah Muammar Gaddafi selama empat dekad itu.

Angka kematian berkenaan adalah seperti didakwa badan pemantau hak asasi Human Right’s Watch.
Anggota keselamatan khas Libya semalam dilaporkan melakukan serbuan di Benghazi bandaraya kedua terbesar di negara itu yang menjadi tempat tumpuan penunjuk perasaan awal semalam dalam usaha meleraikan demonstrasi mendesak pengunduran pemimpin Libya, Muammar Gaddafi memerintah sejak 42 tahun lalu.

Sunday, February 20, 2011

ANAK KUCING DISEKSA SAMPAI MATI

Anak kucing di seksa sampai mati

Anak-anak kucing ini mati akibat perbuatan kanak-kanak yang sering main tembak-tembak dengan peluru getah dan menyiksa anak kucing itu dengan mengikat leher  dengan tali.

Di suatu desa, 4 ekor anak kucing dari seekor  ibu kucing disiksa sampai mati. Menurut pemilik kucing, pada pagi hari  mereka mendengar tangisan kucing yang memilukan. Mereka segera turun ke halaman dan menemui bahawa anak-anak kucing, 4 ekor, telah disiksa sampai mati, dan (mayatnya) sengaja diletakkan didepan ibunya.



Menurut pengamatan wartawan, lubang peluru yang ada di kepala anak kucing tersebut berasal dari peluru pistol mainan. Kira-kira, pada malam  seseorang menggunakan pistol mainian untuk memukuli anak-anak kucing tersebut sampai mereka tidak dapat lari, sebelum meneruskan menyiksa anak-anak kucing tersebut sampai mati, dan secara sengaja meletakkan anak-anak kucing  tersebut di sebelah ibu kucing.

Ibu kucing yang malang tersebut terus menjilat bulu-bulu anaknya, seperti berharap hal itu akan menghidupkan kembali anak-anak kucing yang malang itu. Si pemilik kucing sendiri sampai tak mampu berkata-kata, menangis dan berharap penyiksa kucing tersebut dapat ditemukan.

RESIPI NASI DAGANG


Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan )

Untuk nasi:
1 gantang(2.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 - 9 jam
Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas)
1 - 2 inci halia (dihiris halus-halus panjang)
1 - 2 sudu besar halba
Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong)
1 sudu besar gula
segenggam garam
Untuk lauk:
4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan, segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa, air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti
Untuk Kuah:
1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar
1/2 senduk nasi serbuk jintan manis
segenggam lengkuas setelah dihiris
1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk)
1 labu bawang putih (yang besar)
2 inci halia
3/4 kilo bawang merah lebih sedikit
1 1/2 bungkus cili boh yang RM1.20 sebungkus
kerisik dari 1/2 biji kelapa
4 keret besar nisan
santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa, jangan cair)
2 inci kulit kayu manis
Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa)
Telur rebus: 12 - 13 biji

KURMA,KISMIS,MADU & SEBAB UTAMA LELAKI DITARIK KE NERAKA OLEH WANITA...

Renungan bersama..... .....


Assalamualaikum. ..


Kurma, Kismis, Madu & Sebab Utama Lelaki Ditarik Ke Neraka Oleh Wanita!

Sabda Rasulullah s.a.w "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin Adalah amat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.
Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan nabi Isa a.s. Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasullullah s.a.w. Puan janganlah risau kerana takut diserang kencing manis.Apa yang harus puan buat, makanan manis2 yang lain puan jauhkanlah. Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RECENT POST KEBAL BERDURI

get this widget here
There was an error in this gadget